Wat is NeuroMovement® ? 

Het brein is gemaakt voor verandering. Onze hersenen veranderen continue als reactie op elke ervaring die we hebben. Dit wordt hersenplasticiteit genoemd. Neuromovement is een bewegingsmethode die gebruik maakt van het principe van hersenplasticiteit om het brein opnieuw te ‘bedraden’; er worden nieuwe connecties en patronen in het brein gecreëerd. Hierdoor verbetert het fysieke, emotionele en cognitieve functioneren van mensen. 

Het lichaam van de client wordt bewogen door hands-on aanrakingen en bewegingen, maar soms ook door mondelinge instructies die de client zelf uitvoert. Door middel van deze bewegingen wordt er nieuwe informatie aan het brein aangeboden, waardoor er nieuwe en gedetailleerdere verbindingen in het brein worden aangelegd. Het doel van de bewegingen is het verschaffen van informatie aan het brein, het heeft niets te maken met oefeningen of het trainen van spieren. 

De methode is ontwikkeld door Anat Baniel en de volledige naam van de methode is Anat Baniel Method® NeuroMovement® 

  

  • Hoe ons brein leert 

Als iets niet lukt, proberen we vaak harder te werken en meer kracht te gebruiken. Op mechanisch niveau werkt dat meestal wel; als je een kast wilt verplaatsen, is harder duwen vaak effectief. Maar als we kijken naar ons brein, verkleinen we daarmee de mogelijkheid om te voelen. Dit beperkt onze hersenen in het verkrijgen van nieuwe informatie en variatie om nieuwe verbindingen te maken. Neuromovement daarentegen moedigt aan om juist zacht, langzaam, subtiel en met meer aandacht te bewegen. Dit helpt het zenuwstelsel om nieuwe manieren van bewegen te ontdekken en te integreren. Een kind leert niet lopen door het op de voeten te zetten en het loopbewegingen te laten maken. Het leert lopen door het brein te voorzien van een breed scala aan bewegingen en sensaties die gerelateerd zijn aan het dragen van gewicht, rechtop staan, balanceren en zich voortbewegen. En dit lang voordat het daadwerkelijk begint te lopen. 
Door het brein de gelegenheid te geven deze diversiteit aan informatie te verwerken tot nieuwe verbindingen, stellen we het brein in staat om zelf een route te creëren die leidt tot een meer verfijnde manier van bewegen dan wanneer we alleen maar naar het eindresultaat streven. Dit geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen die bijvoorbeeld door hersenletsel te maken hebben met functieverlies. 

 

  • “Nine Essentials” 

Anat Baniel identificeerde negen randvoorwaarden om het brein optimaal informatie tot zich te laten nemen en te laten veranderen.  

  1. Bewegen met aandacht
    Beweeg vaak en besteed aandacht aan wat je voelt terwijl je beweegt. Je brein zal nieuwe verbindingen vormen en nieuwe mogelijkheden creëren. 
  2. Langzaam
    Iets snel doen kan alleen als je iets al weet en beheerst. Terwijl langzaam bewegen de aandacht trekt van je hersenen en hiermee de vorming van nieuwe connecties in het brein gestimuleerd wordt. Vertragen is belangrijk om nieuwe vaardigheden te leren en beheersen en beperkingen te overwinnen. 
  3. Variatie
    Variatie is de kern van leren. Als je variatie aanbrengt in wat je doet zal je brein nieuwe mogelijkheden in je bewegingen creëren.  
  4. Subtiliteit
    Het verminderen van kracht waarmee je beweegt helpt je om subtiele verschillen te voelen. Het vermogen van je brein om de kleinste verschillen waar te nemen zal verbeteren waardoor je leert. 
  5. Enthousiasme
    Probeer om de kleinste veranderingen waar te nemen en enthousiast te zijn over deze veranderingen. Enthousiasme versterkt wat belangrijk voor je is en verankert nieuwe kennis in je brein. 
  6. Flexibele doelen
    Het helpt om flexibel om te gaan met doelen die je hebt en onverwachte stappen te omarmen. Je bereikt een doel door een proces er naar toe. 
  7. De leer-knop
    Herken of het brein open staat om te leren of op dit moment niet. 
  8. Verbeelding
    Een beweging voorstellen in je gedachte zorgt ook voor nieuwe verbindingen in je brein. 
  9. Bewustzijn
    Wanneer jij je bewust bent van wat je voelt, denkt en doet is je brein aan het ontdekken en creëren in plaats van reactief te zijn en op de automatische piloot te handelen. 

Om meer te weten te komen over de methode en om de Neuromovement sessies beter te begrijpen raad ik aan om het boek "Kids Beyond Limits" te lezen.

Een korte, Nederlandse, samenvatting van het boek vind je hier.